Suikervrij eten, kan dat?

Nee, dat kan niet in tegenstelling wat sommige mensen, pagina’s, sugarchallenges, 100% suikervrij cursussen enz. ons willen laten geloven. Koolhydraten, een verzamelnaam van suiker,  zit van nature (bijna) overal in, o.a. in fruit en groenten en melk.

Lichaam heeft suiker nodig om te functioneren

Om te kunnen bewegen en ons warm te houden hebben we suiker nodig. De suiker wordt omgezet in glucose. Onze hersenen hebben glucose nodig om (na) te denken.

 Wat is het advies voor de hoeveelheid suiker?

Het advies van de WHO (World Health Organisation) is om de inname van suiker te beperken tot maximaal 10 energieprocent. Liever zelfs minder! Dat zijn voor een volwassen persoon ongeveer 12 suikerklontjes  (50 gram) per dag. Dit advies geldt echter niet voor de suikers die van nature in zuivel, groente en fruit zit.

Vruchtensap en cola

Je ‘hoort’ overal dat een glas versgeperste jus net zo slecht als cola. Dit heeft te maken met de hoeveelheid suikers in cola en in een glas sap. Om een glas verse jus te persen heb je een paar sinaasappels nodig. Hierdoor krijg je meer suikers binnen dan je denkt . Probeer maar eens drie of vier sinaasappels te eten! Na één of twee sinaasappels vind je het wel genoeg. Vers geperst sap is door zijn vitamines gezonder dan cola, de(gezondheids) voordelen van verse sap gaan echter verloren als je meerdere glazen sap drinkt.

Als je echt gezond(er) fruit wilt eten kun je beter de vrucht in zijn geheel eten. In een stuk fruit zitten stofjes als vezels, vitaminen en mineralen en blijf je langer een voller gevoel houden. De suikers uit een stuk fruit gaan via het verteringsstelsel door het bloed. Onderweg wordt vitaminen en mineralen afgegeven aan de organen en uiteindelijk ook afgebroken tot glucose. Een glas sap gaat rechtstreeks de bloedbaan in en bij een overmaat aan suikers (bijvoorbeeld meerdere glazen sap per dag, wordt dit opgeslagen als vet.

Wil je toch eens een glas sap? Drink het dan uit een kleiner glaasje en neem kleine slokjes.

Kies  liever wat vaker voor gewoon water, heerlijk met een takje verse munt, of een bloemenscherm van de vlier, of de blaadjes van rozen. Mijn favoriet is een kan water met stukjes komkommer, munt en korenbloem. Keus genoeg op het moment!

 

water met bloemen